Šach

Šachové pravidlá

Dvacatoro šachu

  1. Hra prebieha striedaním ťahov bieleho a čierneho po šachovnici.
  2. Šachovnica sa skladá zo 64 štvorcových políčok(32 bielych a 32 čiernych).
  3. Šachové figúrky sa nazývajú aj šachové kamene/šachový materiál. To zahŕňa všetky figúry a to kráľa, dámu, vežu, strelca, jazdca a pešiaka.
  4. Na jednom poli môže stáť maximálne jedna šachová figúrka.
  5. Partia je sled ťahov, končiaci sa výhrou bieleho, čierneho, alebo remízou.
  6. Prvý ťah v partii vykonáva biely.
  7. Kráľ je figúrka, ktora po vlastnom ťahu, alebo po ťahu iného kameňa rovnakej farby nesmie byť v šachu.
  8. Šach je postavenie,pri ktorom súperova figúrka ohrozuje kráľa.
  9. Kráľ je kameň, ktorý (s výnimkou rošády) ťahá na najbližšie pole v akomkoľvek smere.
  10. Dáma je figúrka, ktorá ťahá aj ako veža, aj ako strelec.
  11. Veža je figúrka, ktorá (s výnimkou rošády) ťahá po prázdnej frontále v akomkoľvek smere o ľubovoľný počet polí; ak na konci prázdnej frontály stojí kameň opačnej farby, veža ho môže brať.
  12. Strelec je figúrka, ktorá ťahá po prázdnej diagonále v akomkoľvek smere o ľubovoľný počet polí; ak na konci prázdnej diagonály stojí kameň opačnej farby, strelec ho môže brať.
  13. Jazdec je figúrka, ktorá ťahá do L na druhé najbližšie pole opačnej farby v akomkoľvek smere bez ohľadu na to, ktoré z ostatných polí šachovnice sú prázdne a ktoré obsadené.
  14. Pešiak je figúrka, ktorá kráča len po frontále smerom dopredu o jedno pole; zo základného postavenia partie môže kráčať o jedno, alebo o dve polia dopredu; berie o jedno pole po diagonále. Medzi zvláštne ťahy patria: premena pešiaka, een passant.
  15. Súčasťou ťahu pešiaka na posledné pole je jeho odstránenie zo šachovnice a nahradenie dámou, vežou, strelcom, alebo jazdcom rovnakej farby na tom istom poli; takýto ťah sa nazýva premena pešiaka.
  16. Pešiak, ktorý môže brať súperovho pešiaka bezprostredne po jeho kroku zo základného postavenia partie o jedno pole, môže ho brať aj bezprostredne po jeho kroku o dve polia, a to práve tak, ako keby išiel iba o jedno pole; takýto ťah sa nazýva een passant.
  17. Rošáda je súčasný ťah kráľa a veže tej istej farby z polí, na ktorých stoja v základnom postavení partie: kráľ ťahá o dve polia smerom k veži a veža, ku ktorej sa priblížil, postaví sa na pole medzi pôvodným a novým poľom kráľa; rošádu možno vykonať len vtedy, ak sú polia medzi kráľom a vežou prázdne, ak kráľ a veža od začiatku partie neťahali a ak pôvodné a nové pole kráľa, ako aj pole medzi nimi neohrozuje súperova figúrka.
  18. Mat je šach (kráľovi), ktorý nemožno bezprostredne nasledujúcim ťahom zrušiť.
  19. Partia sa končí remízou, keď je biely alebo čierny v pate, alebo keď sa rovnaké postavenie v priebehu partie opakuje trikrát pri ťahu toho istého hráča.
  20. Pat je aj postavenie, v ktorom jeden zo súperov nemôže ťahať napriek tomu, že je na rade, pričom jeho kráľ nie je v šachu.

Základné pojmy

Šach sa hrá šachovnici, rozdelenej na 8×8 políčok. Každý hráč má na začiatku partie k dispozícii nasledujúce figúrky(v zátvorke uvedené ich hodnoty):

Základné postavenie figúrok (kameňov) na šachovnici.

zakladne postavenie sachove figurky

Odkazy

Autor: Timotej Bálint