Šachové pravidlá
Dvacatoro šachu
- Hra prebieha striedaním ťahov bieleho a čierneho po šachovnici.
- Šachovnica sa skladá zo 64 štvorcových políčok(32 bielych a 32 čiernych).
- Šachové figúrky sa nazývajú aj šachové kamene/šachový materiál. To zahŕňa všetky figúry a to kráľa, dámu, vežu, strelca, jazdca a pešiaka.
- Na jednom poli môže stáť maximálne jedna šachová figúrka.
- Partia je sled ťahov, končiaci sa výhrou bieleho, čierneho, alebo remízou.
- Prvý ťah v partii vykonáva biely.
- Kráľ je figúrka, ktora po vlastnom ťahu, alebo po ťahu iného kameňa rovnakej farby nesmie byť v šachu.
- Šach je postavenie,pri ktorom súperova figúrka ohrozuje kráľa.
- Kráľ je kameň, ktorý (s výnimkou rošády) ťahá na najbližšie pole v akomkoľvek smere.
- Dáma je figúrka, ktorá ťahá aj ako veža, aj ako strelec.
- Veža je figúrka, ktorá (s výnimkou rošády) ťahá po prázdnej frontále v akomkoľvek smere o ľubovoľný počet polí; ak na konci prázdnej frontály stojí kameň opačnej farby, veža ho môže brať.
- Strelec je figúrka, ktorá ťahá po prázdnej diagonále v akomkoľvek smere o ľubovoľný počet polí; ak na konci prázdnej diagonály stojí kameň opačnej farby, strelec ho môže brať.
- Jazdec je figúrka, ktorá ťahá do L na druhé najbližšie pole opačnej farby v akomkoľvek smere bez ohľadu na to, ktoré z ostatných polí šachovnice sú prázdne a ktoré obsadené.
- Pešiak je figúrka, ktorá kráča len po frontále smerom dopredu o jedno pole; zo základného postavenia partie môže kráčať o jedno, alebo o dve polia dopredu; berie o jedno pole po diagonále. Medzi zvláštne ťahy patria: premena pešiaka, een passant.
- Súčasťou ťahu pešiaka na posledné pole je jeho odstránenie zo šachovnice a nahradenie dámou, vežou, strelcom, alebo jazdcom rovnakej farby na tom istom poli; takýto ťah sa nazýva premena pešiaka.
- Pešiak, ktorý môže brať súperovho pešiaka bezprostredne po jeho kroku zo základného postavenia partie o jedno pole, môže ho brať aj bezprostredne po jeho kroku o dve polia, a to práve tak, ako keby išiel iba o jedno pole; takýto ťah sa nazýva een passant.
- Rošáda je súčasný ťah kráľa a veže tej istej farby z polí, na ktorých stoja v základnom postavení partie: kráľ ťahá o dve polia smerom k veži a veža, ku ktorej sa priblížil, postaví sa na pole medzi pôvodným a novým poľom kráľa; rošádu možno vykonať len vtedy, ak sú polia medzi kráľom a vežou prázdne, ak kráľ a veža od začiatku partie neťahali a ak pôvodné a nové pole kráľa, ako aj pole medzi nimi neohrozuje súperova figúrka.
- Mat je šach (kráľovi), ktorý nemožno bezprostredne nasledujúcim ťahom zrušiť.
- Partia sa končí remízou, keď je biely alebo čierny v pate, alebo keď sa rovnaké postavenie v priebehu partie opakuje trikrát pri ťahu toho istého hráča.
- Pat je aj postavenie, v ktorom jeden zo súperov nemôže ťahať napriek tomu, že je na rade, pričom jeho kráľ nie je v šachu.
Základné pojmy
Šach sa hrá šachovnici, rozdelenej na 8×8 políčok. Každý hráč má na začiatku partie k dispozícii nasledujúce figúrky(v zátvorke uvedené ich hodnoty):
- 1 kráľa(king)
- 1 dámu(queen) (10)
- 2 veže(rook)(5)
- 2 strelcov(bishop)(3)
- 2 jazdcov (knight) (3)
- 8 pešiakov (pawn) (1)
Základné postavenie figúrok (kameňov) na šachovnici.